Beschrijving: De Citroën XM Club Nederland
Het is mei 1989. Citroën introduceert haar nieuwste limousine, de XM. Een opvolger die goed past in de lijn die eerder is ingezet met de Traction Avant, DS en CX. De XM is een klapper van de eerste orde. De pers is onder de indruk van de ruimte en het comfort. Al snel wordt duidelijk dat de titel ‘Auto van het Jaar’ haar niet kan ontgaan. Dat wordt dan ook enkele maanden later bevestigd.
Zo’n bijzondere auto verdient een eigen club. Dat realiseren enkele XM-bezitters zich in 1998. In november van dat jaar komen de eerste liefhebbers bijeen om de Citroën XM Club Nederland op te richten. Kort daarna melden de eerste leden zich aan. In de eerste jaren van het bestaan richt de vereniging zich vooral op evenementen op bijzondere locaties, toerritten en een bezoek aan de Citroënfabriek of het Conservatoire.
Maar naarmate de laatste productiedag verder in de geschiedenis verdwijnt, wordt de XM meer en meer een auto voor de liefhebber. Dat vraagt dat om een aanpassing van de activiteiten. Zo organiseert de evenementencommissie sleutelevenementen en bollenvuldagen. Hier en daar steken al leveringsproblemen van bepaalde onderdelen de kop op. Ook dat vraagt om een herziening van de activiteiten van de club.
Naast al deze activiteiten ontvangen de clubleden vier keer per jaar een fraai clubblad, de Ambiance Extrême. Hierin staan technische tips, verslagen van bijeenkomsten en nog veel meer. Daarnaast houdt de club ook een eigen website en forum bij.
Doelstelling: De XM club heeft ten doel:
– het bijeenbrengen en verbinden van de eigenaren en liefhebbers van de Citroën XM;
– het in goede staat houden of brengen van zoveel mogelijk exemplaren van de Citroën XM;
– de leden van de vereniging hierbij zoveel mogelijk daadwerkelijk en raadgevend steunen.
Jaar van oprichting: 1998
Clubblad: Ambiance Extrême